لوگو اصلی تهران القا

تهران القا

شماره تماس ما:

09128895529

ایمیل ما:

info@tehranelgha.com

تفاوت کوره القایی با قوس الکتریکی چیست

تفاوت کوره القایی با قوس الکتریکی

 

از گذشته تا به امروز به‌ منظور تولید ابزار و وسایل مختلف از عملیات ذوب شدن استفاده می‌شود. با این تفاوت در گذشته به دلیل عدم امکانات افراد با شرایط سخت‌‌تری و در مدت زمان بیشتر مجبور به ذوب کردن انواع فلزات و تولید وسایل فلزی مورد نیاز بودند. اما امروزه روش‌‌های کارآمد و بسیار منحصر به‌ فردی روی کارآمده که به واسطه آن‌ ها افراد می‌توانند حجم زیادی از فلزات را ذوب کرده و به تولید وسایل فلزی مختلف بپردازند‌. پس از بیان توضیحات فوق حال لازم است که بگوییم  کوره القایی چیست؟ این کوره در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف در کارخانه‌‌های گوناگون به‌‌منظور ذوب کردن فلزات به‌ کار گرفته می‌شود‌. در حقیقت تحت تاثیر پیشرفت علم و تکنولوژی ابزار‌های مختلفی به‌ وجود آمده که یکی از این دو ابزار کار آمد، کوره های القایی و قوس الکتریکی نام دارند.

افراد از این دو روش به‌‌صورت کارآمد به‌تولید شمش های القایی می‌پردازند. خیلی از افراد تصور می‌کنند، دو ابزار نام‌ برده شده کاملاً یکسان یا دارای مشابهت‌های فراوانی هستند. اما باید بگوییم المان‌های زیادی در این دو وسیله صنعتی سبب تفاوت میان آن‌‌ها می‌شود. پس در ادامه مقاله به معرفی این دو وسیله‌ پرکاربرد و تفاوت‌‌های میان آن‌ها اشاره می‌کنیم. در حال حاضر کارخانه‌‌داران و صاحبین کسب و کار زیادی قصد  خرید انواع کوره القایی  را دارند. با این تفاسیر باید به این عزیزان بگوییم که شما باید این وسیله منحصر‌ به‌‌ فرد را از مراکز و سایت‌های فروش بسیار معتبر تهیه کنید.

 

کوره القایی چیست

 

بررسی مزایا و معایب کوره های القایی

 

هر یک از ابزار و وسایل برحسب خصوصیات و مواد مورد استفاده، دارای یکسری مزایا و معایب هستند. در واقع این مزایا و معایب هویت آن وسیله را فاش کرده که افراد بتوانند با در نظر گرفتن این دو المان به کارآمد و ناکارآمد بودن وسیله پی ببرند. در این قسمت برای شما مزایا و معایب مربوط به کوره القایی را بیان می‌کند.

 

مزایا

  • کار کردن با این ابزار بسیار ساده بود اما بهتر است افراد متخصص در مراحل پیچیده‌ این کوره وارد عمل شوند.
  • بدون ایجاد سر و صدا و آلودگی عملیات ذوب شدن در این کوله انجام می‌گیرد.
  • به‌ دنبال تلاطم ایجاد شده ترکیب مواد مذاب در این کوره‌ ها انجام می‌گیرد. این فرایند به واسطه حوزه الکترو مغناطیسی هموژن می‌گردد. یعنی بدون از دست دادن عناصر کارآمد و مورد نیاز در فلزات عملیات ذوب شدن پایان می‌پذیرد.
  • راندمان حرارتی این کوره بسیار زیاد بوده و عملیات ذوب شدن در بازه زمانی کوتاه‌ تری انجام می شود. به‌ راحتی می‌توان عناصر آلیاژی را به مواد مذاب در این ابزار اضافه کرد.
  • با توجه به این‌ که ذوب شدن مواد بهم می‌ریزد. درجه حرارت به‌ طور یکنواخت در سرتاسر مواد در حال ذوب توزیع می‌گردد.
  • در اتمسفر خنثی یا حتی خلأ می‌توان از این کور استفاده کرد. چون اساس کار این کوره القایی بسیار منحصر به‌ فرد بوده و اتمسفر احتراقی وجود ندارد که آن را تحت تاثیر قرار دهد.

 

معایب

هر چقدر یک وسیله دارای خصوصیات و کاربرد فراوان باشد. قطعاً یکسری معایب نیز دارد. حالا این معایب امکان دارد در محدوده‌ی کم، متوسط یا زیاد قرار داشته باشند. معایب کوره الکتریکی القایی شامل موارد زیر است:

  • با توجه به این‌ که تلاطم و سرد شدن مواد مذاب در سطح فوقانی رخ می دهد. این شرایط سبب می‌شود که سرباره برای تصفیه مذاب، ممکن نباشد. در نتیجه از این کوره ها برای ذوب کردن فولاد های آلیاژی که نیازی به مرحله تصفیه نیاز ندارند، به‌ کار گرفته می‌شوند.
  • با توجه به این‌ که در کوره القایی فرکانس‌ های متوسط و بالایی اعمال شده، به‌ مراتب باعث افزایش قیمت آن می‌شود. پس در برخی مواقع این کوره در مقایسه با کوره‌ های دیگر قیمت زیادی را برای خریدار ایجاد می کند.

 

بررسی مزایا و معایب کوره های القایی

کوره‌ های القایی چه کاربردهایی دارند؟

 

با توجه به مزایای بیان‌ شده در قسمت قبل می‌توانیم به این موضوع اشراف پیدا کنیم که این کوره‌ها به طبع با وجود خصوصیات و مزایا، کاربرد فراوانی نیز در صنعت دارند. در این قسمت به طور مختصر به کاربرد های این روش کارآمد اشاره می‌ کنیم.

  • این ابزار یک وسیله کارآمد برای ذوب انواع گوناگون فلزات رنگی بوده و عدم اکسیداسیون مذاب آلومینیم، سبب توزیع یکنواخت گرما و کنترل حرارت در این کوره می‌شود.
  • به واسطه این کوره می‌توان هر یک از عملیات گرمایش، ذوب ریزی و نگه‌داری را در بالاترین سطح کیفی برای آلیاژهای آهنی به کار گرفت.
  • با توجه به این‌ که کیفیت ذوب در این کوره بسیار بالا است. فرایند آلیاژ سازی به‌ خوبی و با کیفیت بالا صورت می‌گیرد.
  • در صنایع متالورژیکی برای ذوب کردن فلزات کمیاب و با ارزش کوره‌های القایی بسیار کارآمد بوده و بهترین روش محسوب می‌شوند.
  • حتی برای بازیافت قراضه‌ های فلزی از قبیل آلومینیوم نیز می‌توان از این ابزار استفاده کرد.

 

آشنایی هر چه تمام تر با کوره قوس الکتریکی

 

همان‌ طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، در هر حال حاضر تحت تأثیر پیشرفت علم، تکنولوژی و حضور کارشناسان و متخصصان کاربلد، روش‌های متعددی در صنایع گوناگون پا به عرصه گذاشته اند. برای ذوب کردن فلزات نیز این مسئله وجود دارند و مستثنی نیست. به جرأت می‌توان گفت یکی از کارآمدترین ابزار در ذوب کردن قطعات آهنی و غیرآهنی که حرارت بسیار زیادی را در روند تولید ایجاد کرده، کوره قوس الکتریکی است. این کوره با نام اختصاری EAF نیز شناخته‌ شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت بالایی این کوره الکتروند های کربن واقع شده و این وسیله دارای یک حمام مذاب است.

الکترودهای کربنی به واسطه شارژ کوره به سمت پایین جریان پیدا کرده و توسط ترانسفورمرها جریان الکتریکی ایجاد می‌شود. حالا بگوییم که ترانسفورمر چیست؟

این وسیله وظیفه دارد از طریق القای الکترومغناطیس، انرژی الکتریکی میان دو یا چند سیم‌ پیچ را انتقال دهد. در روند کار کوره قوس الکتریکی آهن اسفنجی و قراضه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. درنتیجه انتخاب نامناسب این دو ماده می‌تواند شکسته شدن الکترودها و در نهایت سر ریز شدن فولاد مذاب را به‌ همراه داشته باشد.

 

آشنایی هر چه تمام تر با کوره قوس الکتریکی

 

کوره قوس الکتریکی چه مزایا و معایبی دارد؟

 

مزایا

برحسب توضیحات مختصری که درباره کوره قوس الکتریکی ارائه دادیم. قطعاً می‌توان پی برد این ابزار همانند کوره القایی دارای یکسری مزایا و معایب است. در این قسمت به بررسی این دو المان در کوره قوس الکتریکی می‌پردازیم.

  • دمای این کور به‌ حدی بالا می‌رود که قادر است آلیاژهای نسوز را تحت تأثیر حرارت، ذوب کند.
  • دمای کوره را به حد قابل‌ توجهی کنترل می‌کند.
  • به‌ عنوان مواد اولیه از قراضه‌ها استفاده می‌کند.
  • درجه حرارت فولاد مذاب فولاد مذاب در این کوره به مدت زمان طولانی مورد کنترل قرار می‌گیرد.
  • عملیات بازیافت به‌ منظور استفاده مجدد از عناصر آلیاژ فولاد امکان‌پذیر می‌شود.

 

معایب

  • به واسطه بهره‌ گیری از قراضه کیفیت فولاد مذاب تحت تأثیر قرار می‌ گیرد.
  • مدت زمان ذوب طولانی بوده و مصرف برق افزایش پیدا می ‌کند.
  • ناخالصی بیشتری به‌ منظور استفاده از قراضه وارد فولاد مذاب می‌شود.
  • در مقایسه با کوره القایی هنگام کار کردن این وسیله، سر و صدای زیادی را ایجاد می گردد.

 

کاربرد های گوناگون کوره قوس الکتریکی

 

با توجه به این‌ که در تبدیل انرژی الکتریکی به حرارتی کوره های قوس الکتریکی کارایی زیادی داشته، در نتیجه ۳۰ درصد از فولادهای جهان با استفاده از این کوره به تولید می‌ رسد. البته مجهز شدن این کوره به مشعل اکسیژن، سوخت، پالایش و کنترل اتوماتیک ذوب در استفاده کاربردی آن بی‌ تأثیر نیست. در چند دهه گذشت استفاده از این کوره بسیار رایج بوده و عملکرد منحصر به‌ فردی در تولید میله، تسمه، میل‌گرد آجر دار، گرید های فولاد ،گرید های میله و ناودانی دارد. همچنین در صنعت خودروسازی نیز می‌توان از این ابزار کارآمد بهره برد.

 

کاربرد های گوناگون کوره قوس الکتریکی

 

کلام آخر

 

همان‌ طور که مستحضر هستید در این مقاله به بیان توضیحات تکمیلی در رابطه با کوره القایی و کوره قوس الکتریکی پرداختیم. این دو کوره دارای مزایا، معایب و کاربردهای مختص به خود هستند. با بررسی موضوعات فوق به‌ راحتی می ‌توان شباهت و تفاوت ‌های میان این دو روش را پیدا کرد. در حال‌ حاضر شرکت ‌ها و کارخانه ‌های زیادی در زمینه ذوب کردن آهن و فولاد مانور می‌دهند‌. اما افراد باید بدانند که محصول مورد نظر را از چه برند و شرکتی تهیه کنند. بدون شک تهران القا  تولید کننده بهترین کوره‌های القایی  بوده و محصولات کارآمد و با کیفیتی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. برای مشاور گرفتن از کارشناس‌ های این مرکز تولیدی گسترده و کسب اطلاعات دقیق‌ تر، شما می‌توانید به سایت مورد نظر تهران القاء مراجعه کرده و پیش‌ از خرید اطلاعات لازم را کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
تهران القا
آدرس ما:

تهران | چهاردانگه - شهرک صنعتی سهند

شماره تماس ما:

09128895529