لوگو اصلی تهران القا

تهران القا

شماره تماس ما:

09128895529

ایمیل ما:

info@tehranelgha.com

کوره القایی چیست

کوره القایی چیست

 

در صنایع مختلف به‌ منظور ذوب کردن فلزات برای طراحی و تولید وسایل گوناگون از یک ابزاری به نام کوره القایی استفاده می‌شود. در واقع این روش به واسطه الکترومغناطیس به گرم کردن مواد رسانا که اکثراً فلزات هستند پرداخته تا بتوان آن‌ها را به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف درآورد. یک نکته جالب که لازم است بدانید این است که کار این کوره شباهت بسیار زیادی با ترانسفورماتور دارد. چون در این روش نیز روند ذوب شدن که بر روی یک رسانای الکتریکی اعمال می‌شود، از نوع گردابی بوده و تغییرات شار مغناطیسی از جریان متناوب فرکانس صد کیلوهرتز را شامل می‌شود. همچین همان طور که از نام آن بر می‌آید این کوره الکتریکی بوده که گرمای موجود در آن از گرمایش القایی ناشی می‌شود. این وسیله در اندازه ها و ظرفیت‌های متغیر و متفاوتی برای ذوب کردن فولاد، فلزات گران‌بها، آلومینیوم و مس با وزن کم‌تر از یک کیلوگرم تا صد تن به کار گرفته می شود.

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین خصوصیاتی که سبب انتخاب این روش برای ذوب کردن شده‌، کنترل دقیق متالوژی ماده ذوب شده و جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. در این شیوه کاربردی از احتراق و قوس الکتریکی استفاده نمی‌شود. در نتیجه دما به حد قابل‌ توجهی بالا نرفته و عناصر آلیاژی ارزشمند موجود در آن از بین نمی‌روند. برای این‌ که بتوانید بیشتر با  دستگاه کوره القایی  آشنا شوید در ادامه مقاله به توضیحات تکمیلی در رابطه با این مقوله می‌پردازیم‌. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

کوره القایی چیست

 

نحوه عملکرد کوره القایی

 

هر یک از ابزار و وسایل برحسب خصوصیات و قابلیت‌ها یکسری عملکردهای مختص به خود را دارند که این امر برای کوره‌های القایی نیز صادق بود و دارای یکسری کارآیی هستند. در مرحله اول به واسطه جریان برق شهری و به وسیله مبدل فرکانس، جریان بیش‌ از ۱۰۰۰ آمپر با فرکانس ۳۰۰ تا ۱۰۰۰۰ هرتز تولید شده و در مرحله بعد اعمال این جریان به اینداکتور یا کویل و سیم پیچ کره صورت می‌گیرد. در نهایت این جریان عبور کرده، میدان مغناطیسی را با فرکانس مورد نیاز در وسط کویل به وجود می‌آورد. زمانی‌ که اجسام فلزی درست وسط سیم پیچ قرار می‌گیرند، القای جریان گردابی به واسطه میدان مغناطیسی به‌ وجود آمده، در نتیجه این جریان سبب گرم شدن جسم و در مرحله آخر ذوب شدن و تبخیر شدن آن می‌شود.

 

مجموعه المان هایی که کوره های القایی را از دیگر کوره ها مجزا می کند!

 

استفاده از کوره‌ های مختلف در اندازه‌ های گوناگون تنها به این دوران ختم نمی‌شود. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی و روی کار آمدن کوره القایی افراد به این نتیجه رسیدند که این کوره در مقایسه با کوره‌ های قدیمی دارای امکانات و قابلیت‌های بیشتری است. برای درک هر چه بیشتر شما در این قسمت به بررسی یکسری تفاوت میان کوره‌های القایی و دیگر گروه‌های معمولی می‌پردازیم.

  • اگر بخواهیم تفاوت‌ها و خصوصیات کوره‌های القایی را با یکدیگر عجین کنیم، باید بگوییم این کوره‌ ها در مقایسه با کوره‌های سوخت فسیلی از تلفات گرمایی کم‌تر، تمیزی و دقت بیشتری برخوردار هستند.
  • اندازه این کوره های جدید، نوین و کارآمد بسیار مناسب بوده و در نتیجه لازم نیست زمان زیادی برای راه‌اندازی و خاموش کردن آن اختصاص داده شود.
  • این کوره ها در مقایسه با کوره های دیگر در جهت تقلیل و افزایش مصرف انرژی دارای یکسری مزایا هستند.
  • ظرفیت این کوره‌ها متغیر بود و از پونزده کیلوگرم تا چند تن را شامل می‌شود.
  • بر خلاف کوره‌ های دیگر که برای ذوب فلزات از قوس الکتریک استفاده می‌شود. در این کوره به‌ هیچ‌ عنوان این‌گونه نبوده، بلکه بر حسب افزایش دما و توزیع اصولی حرارت، فلز ذوب شده و آلیاژ های ارزشمند موجود در آن نیز از بین نمی‌رود‌.

 

نحوه عملکرد کوره القایی چگونه است؟

 

کاربرد کوره القایی

 

با مطالعه مطالب پیشین حتماً این مسئله برای شما محرز شده‌ که برترین و مهم‌ترین کاربرد کوره القایی ذوب فلزات رسانه‌ها و گران‌ قیمت است. اما کاربرد این وسیله تنها به این مورد ختم نمی‌شود. بلکه کارایی بیشتری داشته که در این قسمت به‌ طور تفکیک شده به هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

آلیاژسازی

 

استفاده از کوره‌های القایی در روند آلیاژسازی بر حسب کیفیت بالای ذوب بسیار مهم و قابل اهمیت است. اما ممکن است برای خیلی از افراد سوال پیش بیاید که ذوب با کیفیت یعنی چه؟ در واقع عدم تماس فلزات متعدد با عوامل احتراق به‌ منظور ذوب و تبخیر شدن باعث می‌شود که دمای موردنیاز کنترل‌شده و انحلال گاز با درصد کمی صورت بگیرد. در نتیجه همین عوامل در کنار هم باعث می‌شوند  روند مذاب شدن به بهترین نحو ممکن انجام گیرد.

 

کاربرد کوره القایی

 

پالایش و بازیافت فلزها

 

برای بازیافت کردن قراضه‌های سبک و فلزی استفاده از کوره القایی بسیار کاربردی بوده و روند کار را تسهیل می‌کند. در این فرآیند با حداقل اکسیداسیون سروکار داریم. چون روند بازیافت بدون استفاده از شعله انجام می‌گیرد. در کنار موارد فوق در این فرآیند به واسطه وجود میدان مغناطیسی، اغتشاشاتی درون مواد مذاب ایجاد شده که در نهایت همگن شدن آن‌ها را به‌ همراه خواهد داشت. بنابراین کوره‌های القایی نقش مهمی را در افزایش بازده انرژی و کاهش آلودگی محیط زیست ایفا می کنند.

 

خط نورد

 

برای این‌که بتوان برای تولید انواع مقاطع فولادی خط نورد راه‌اندازی کرد، بهره گیری از سیستم‌های حرارتی برای باز گرمایش و پیش گرمایش شمش‌های فولادی بسیار مهم و ضروری است. کوره القایی با اعمال حرارت یکنواخت و کنترل کردن سطح دمایی بالا شرایط مطلوبی را برای تولید شمش‌های فولادی ایجاد کرده، از این‌ رو بهترین روش برای نورد محسوب می شود.

 

پالایش و بازیافت فلزها

 

سخن پایانی

 

همان‌ طور که مستحضر هستید ما در این مقاله به بررسی موضوع کوره القایی به‌ صورت جزئی با ذکر یک سری نکات تکمیلی پرداختیم. این کوره همان‌ گونه که اشاره کردیم الکتریکی بوده و با اعمال یک گرمای مناسب به ذوب کردن فلزات ارزشمند و گران ‌بها می‌پردازد. در بخش‌های مختلف صنعتی به‌ منظور ریخته ‌گری، آلیاژسازی و ذوب فلزات این کوره مورد استفاده قرار گرفته، اما ظرفیت ها و اندازه های مختلفی را شامل می‌شود. افرادی که قصد خریداری این کوره را دارند، باید بدانند که خریداری این وسیله مهم و کاربردی باید از مراکز فروش یا تولیدی ها باشد که تهران القا یکی از برترین های  تولید کننده کوره القایی در تهران  می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
تهران القا
آدرس ما:

تهران | چهاردانگه - شهرک صنعتی سهند

شماره تماس ما:

09128895529