لوگو اصلی تهران القا

تهران القا

شماره تماس ما:

09128895529

ایمیل ما:

info@tehranelgha.com

روش ساخت کوره القایی خانگی

آموزش ساخت کوره القایی خانگی

 

ذوب فلز القایی به طور فعال در صنایع مختلف مانند مهندسی مکانیک، متالورژی و تولید جواهرات استفاده می شود. این ماده تحت تأثیر جریان الکتریکی گرم می شود که امکان استفاده از گرما را با حداکثر کارایی فراهم می کند. در کارخانه های بزرگ، واحدهای صنعتی ویژه ای برای این کار وجود دارد، در حالی که در خانه می توانید یک  کوره القایی  ساده و کوچک را با دستان خود مونتاژ کنید. فناوری ها و توصیفات شماتیک زیادی از این فرآیند در اینترنت و مجلات ارائه شده است، اما هنگام انتخاب، ارزش آن را دارد که در مدلی که در عملیات کارآمدتر است و همچنین مقرون به صرفه و پیاده سازی آن آسان است، استفاده شود. در ادامه این مقاله سعی می شود روش ساخت کوره القایی خانگی را معرفی می کنیم در ادامه همراه ما باشید.

 

مونتاژ کوره القایی خانگی

* پیشنهاد ما مطالعه: کوره القایی چیست

 

کوره  القایی

 

کوره القایی به عنوان ساده ترین وسیله برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی حرارتی شناخته می شود. کاربرد القایی یک فناوری استراتژیک و پرکاربرد است که در ذوب فلزات با استفاده از انرژی الکتریکی کاربرد دارد. تئوری گرمایش القایی مانند یک ترانسفورماتور است که وقتی جریان وارد سیم پیچ می شود میدان مغناطیسی در اطراف آن شکل می گیرد. کوره القایی متشکل از یک استوانه توخالی و یک سیم پیچ است که به دور آن پیچیده شده که سیم پیچ لوله های مسی توخالی ساخته شده که آب برای خنک سازی لوله در آن جریان می یابد. مواد درون کوره با اعمال ولتاژ به کویل کوره و ایجاد میدان مغناطیسی، انرژی لازم برای ذوب کردن را دریافت می نماید. کوره القایی یک مدار الکترونیکی است.کوره القایی باعث میشود فلزاتی به داخل سیم پیچ آن می رود گرم شود و در صورت قدرت بالای مدار ذوب خواهد شد. که در آن گرما توسط گرمایش القایی تأمین می‌گردد. ظرفیت کوره‌های القایی از کمتر از یک کیلوگرم تا صد تن متغیر بوده و برای ذوب آهن و فولاد، مس، آلومینیوم و فلزات گرانبها کاربرد دارد.

این کوره ها در اصل نوعی کوره است که خودش گرمایی ندارد ولی فلزی که به داخل سیم پیچ می رود گرم و به حد ذوب میرسد. دلیل گرم شدن فلز به خاطر امواجی است که داخل سیم پیچ وجود دارد. دستگاه ترانس کوره القایی برق ورودی را که باید جریان بالای داشته باشد از dc به ac با فرکانس بالا تبدیل می کند و این برق را به سیم پیچ می دهد. زمانی که برق در سیم پیچ جریان پیدا می کند یک شار مغناطیسی در داخل آن بوجود می آید. این نوع از شار خاصیت این را دارد که باعث افزایش حرارت فلزات شود.

 

کوره القایی خانگی

 

کوره های ذوب خانگی از نظر طراحی نسبتاً ساده هستند و معمولاً فقط از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند که در یک جعبه محکم قرار می گیرند. این شامل:

  • عنصری که جریان متناوب فرکانس بالا تولید می کند.
  • یک قطعه مارپیچی ساخته شده از یک لوله مسی یا سیم ضخیم، به نام سلف.
  • بوته ظرفی که در آن ذوب انجام می شود و از مواد نسوز ساخته شده است.

البته چنین تجهیزاتی به ندرت در زندگی روزمره استفاده می شود، زیرا همه صنعتگران به چنین واحدهایی نیاز ندارند. طرح های مختلفی برای مونتاژ ذوب های القایی در خانه وجود دارد.

 

کوره القایی

 

مونتاژ کوره القایی خانگی

 

قبل از مونتاژ چنین کوره ای، ابزار را فراموش نکنید. مونتاژ طبق یک نقشه شماتیک انجام می شود، همچنین توصیه می شود به دستورالعمل ­های گام به گام مراجعه کنید، این شما را از خطاها و آسیب به عناصر نجات می دهد.

یک کوره خانگی برای ذوب فلزات طراحی نسبتاً ساده ­ای دارد. در این نوع از کوره ­ها بوته در یک سلف قرار می­گیرد، انتهای سیم پیچ به یک منبع جریان متصل می شود. هنگامی که جریان از سیم پیچ عبور می کند، یک میدان الکترومغناطیسی بردار متغیر در اطراف آن ظاهر می شود. در میدان مغناطیسی، جریان­ های گردابی به وجود می آیند که عمود بر بردار خود هدایت می شوند و از یک حلقه بسته در داخل سیم پیچ عبور می کنند. آنها در حین گرم کردن فلز قرار داده شده در بوته تا نقطه ذوب از آن عبور می کنند.

انواع بوته در کوره های القایی محبوبیت بیشتری دارند. این به دلیل عملکرد بالا و سهولت کار آنها است. یک برقکار با تجربه در صورت لزوم می تواند یک کوره القایی بسازد. بوته را می توان از فروشگاه تهیه کرد و با یک مدار لامپ، یک باتری ترانزیستور و یا با یک اینورتر جوشکاری به عنوان یک ژنراتور در ساخت کوره القایی استفاده کرد.

 

ساخت کوره القایی با لامپ

 

در سال های اخیر استفاده از لامپ در کوره القایی کمتر شده است زیرا هنگام جابه جایی نیاز به مراقبت دارند. مونتاژ این نوع کوره القایی می تواند در چند مرحله انجام شود.

در این نوع از کوره القایی از 4 لامپ استفاده می شود که به صورت موازی به هم متصل می شوند. سیم مسی مورد استفاده باید به صورت مارپیچ به هم متصل شود. کویل های ایجاد شده باید قطری بین 8 تا 16 سانتی متر داشته باشند که فاصله بین آنها کمتر از 5 میلی متر نباشد. باید در نظر داشت که مقدار نسبتا زیادی سیم مورد نیاز است، زیرا یک بوته باید در داخل پیچ ها قرار گیرد. مارپیچ ایجاد شده در محفظه ای قرار می گیرد که از ماده ای ساخته شده است که جریان الکتریکی را هدایت نمی کند. بنابراین می توانید با اتصال یک خازن ، کارایی مدار را افزایش دهید. در مجموع لامپ های مورد استفاده باید از ضربه های مکانیکی محافظت شوند

 

ساخت کوره القایی با یک باتری ترانزیستور

 

ساخت چنین مداری در ساخت کوره القایی بسیار پیچیده است. برای ساخت به ترانزیستورهایی با ظرفیت­های مختلف، یک خازن و از سیم مسی با دو قطر مختلف استفاده می­شود. هنگام استفاده از باتری ترانزیستور سازه بسیار گرم می­شود بنابراین باید از خنک کننده موثر استفاده کرد. در ساخت کوره القایی خازن های خریداری شده برای بدست آوردن باتری در یک مدار جمع می شوند و لوله مسی خریداری شده با قطر حدود یک میلی متر روی آنها پیچیده شده است. در این نوع از کوره القایی یک باتری 12 ولتی می­تواند به عنوان منبع تغذیه استفاده شود. در این نوع از کوره مدار ایجاد شده در یک گرافیت که دی الکتریک هستند قرار می­گیرد. بنابراین تنها در صورت وجود مهارت­ های کاری خاص، ساخت چنین کوره­ای ضروری است.

 

ساخت کوره القایی با یک اینورتر جوشکاری

 

می توان با استفاده از اینورتر جوشکاری به عنوان ژنراتور یک کوره القایی ذوب فلز ایجاد کرد. این نوع استفاده از ذوب فلز بیشترین کاربرد را دارد. در ساخت کوره القایی با یک اینورتر جوشکاری می توان از لوله مسی نازک به عنوان ماده اصلی استفاده کرد. قطر توصیه شده آن حدود 8-10 سانتی متر است.

 

خنک کننده تجهیزات در ساخت کوره القایی

 

هنگام ایجاد یک کوره القایی، بیشترین مشکلات با خنک کننده ایجاد می­شود. این به دلیل نکات زیر است:

در حین کار، نه تنها فلز مذاب، بلکه برخی از عناصر تجهیزات نیز گرم می شود. به همین دلیل است که برای عملکرد طولانی مدت نیاز به خنک کننده موثر است. روش مبتنی بر استفاده از جریان هوا با راندمان پایین مشخص می­شود. علاوه بر این، نصب فن­ ها در نزدیکی کوره توصیه نمی­شود. این به این دلیل است که عناصر فلزی می­توانند بر جریان­ های تولید شده تأثیر بگذارند. به عنوان یک قاعده، خنک سازی با تامین آب انجام می­شود. ایجاد یک مدار خنک کننده آب در خانه نه تنها دشوار است، بلکه غیراقتصادی است. نسخه های صنعتی کوره دارای یک مدار داخلی هستند که برای اتصال آب سرد کافی است.

تهران القا  تولیدکننده کوره القایی  است که با پشتوانه علمی و فنی خود به طراحی، تولید و ساخت انواع کوره القایی با توان 10 الی 250 کیلو وات و فرکانس 10 الی 120 کیلو هرتز می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات
تهران القا
آدرس ما:

تهران | چهاردانگه - شهرک صنعتی سهند

شماره تماس ما:

09128895529